تاثيرات سن بر يادگيري زبان
عوامل متفاوتي در يادگيري زبان تاثير دارند و به مادري بودن يا زبان دوم بودن مربوط است. در اينجا بحث از يادگيري زبان دوم و ان هم انگليسي است كه انگيزه و ميزان استعداد و نزديكي زبان مادري و زبان دوم ... شامل اين عوامل هستند البته كه نبايد از تاثيرات بر يادگيري زبان هم غافل شد كه براي بسياري از افراد به عنوان بهانه براي فرار از يادگيري زبان استفاده ميشود.
قبل از پرداختن به اين موضوع البته بايد تفاوت بين فراگيري و يادگيري را ياد گرفت. فراگيري معمولا براي زبان مادري به كار ميرود زيرا كودك بدون هيچ تقلا و كوششي اطلاعات را دريافت و ميتواند از انها استفاده كند اما در يادگيري كه معمولا براي زبان دوم است فرد ميكوشد و و به صورت اگاهانه تمرين دارد براي استفاده از زبان جديد ، پس تفاوت بين يادگيري و فراگيري در ميزان اگاهانه بودن و تمركز فرايند است .
بر همين اساس آموزش زبان انگليسي بر دو پايه است. يادگيري از طريق تفسير كردن كه زبان اموز خود با اوردن مثال و استدلال و مقايسه با زبان مادري تلاش ميكند تا مفهوم كلي را بفهمند ، اين روش بيشتر براي بزرگسالان است كه قدرت تفكر و استدلال بالايي دارند . يادگيري از طريق قياس مانند زبان مادري است كه فرد در شرايط و محيط يادگيري ان قرار ميگيرد و باعث تقويت listening و تقويت speaking ميشود ، اين روش بيشتر براي كودكان جوابگو است.
به طور كلي سرعت يادگيري در كودكان تا ۷ ۸ سال بسيار بيشتر از بزرگسالان است زيرا انها دغدغه كمتر و ذهن پاك تري دارند و به صورت نااگاهانه شروع به يادگيري يا همان فراگيري ميكنند و حتي يادگيري دو زبان در كنار يكديگر سرعت انها را نسبت به يادگيري صرفا زبان مادري بيشتر ميكند و در اينده تلفظ انها بهتر و روان تر صحبت ميكنند . اما بزرگسالان به نسبت كودكان انگيزه ي بيشتري براي يادگيري زبان دارند و بسته به ميزان تمرين و علاقه ي انها ميتوانند سرعت يادگيري خود را به كودكان برسانند پس هيچ وقت براي يادگيري زبان دير نيست هرچند كه شروع ان در سنين پايين بهتر است.
برچسب: ،
ادامه مطلب